Analytisk brobygger til it-projekter i Skatteforvaltningen

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Brænder du for at anvende dine analytiske evner, og har du lyst til at spille en central rolle i udviklingen af nye it-systemer i Skatteforvaltningen? Så kan du komme med fra starten af projekterne ”Modernisering af udbytteskat” eller ”Implementering af global minimumsbeskatning”, hvor vi til projekternes analysefaser er ved at sætte holdet. Vi søger to skarpe business analysts, der skal sikre, at vi får stillet de rette krav til de nye løsninger.

Kom med fra starten af projekterne
Vi har i kontoret Selskabssystemer ansvar for it-systemer på tværs af selskabs- og udbytteskatteområdet. På udbytteområdet har vi et legacy-system, der bygger på forældet teknologi og arkitektur, som derfor skal erstattes med en ny løsning. Vi søger hjælp til at analysere, hvad den gode nye løsning er og skal kunne. På selskabsområdet står vi over for at skulle understøtte ny lovgivning vedr. implementering af en global minimumsbeskatning. Her har vi tilsvarende brug for at analyse, hvad den gode løsning er og skal kunne, herunder i henhold til loven.

Projekterne understøtter centrale samfundsmæssige opgaver, og at der kan opkræves den korrekte skat. Der er tale om spændende it-projekter, hvor vi over de kommende år skal anskaffe og implementere standardsystemer i tråd med vores nye sourcing-strategi. Vi er nu der, hvor vi skal søsætte analysefasen på begge projekter. Her skal vi analysere og tilvejebringe de forretningsmæssige og tekniske, funktionelle og nonfunktionelle krav til løsningen og forberede udbuddet, herunder gennem markedsdialog og proof of concepts. Det er derfor nu, at du har mulighed for at blive en del af projekterne fra starten.

Projektgruppen og kontoret, som du bliver en del af
Projekterne er forankret i en projektgruppe, som går på tværs af Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Projektet ledes af en projektleder i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Dertil er der en forretningsprojektleder for de forretningsmæssige aktiviteter i projektet. Kollegerne i projektgruppen er fordelt på mange forskellige roller. Foruden business analysts skal vi være arkitekter, systemejere, procesejere, PMO-medarbejdere, udbudsspecialister og mange flere. Kollegerne er forankret i kontoret Selskabssystemer i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.

Stillingen som business analyst er placeret i kontoret Selskabssystemer i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Kontoret består af 23 medarbejdere, fordelt på bl.a. projektledere, business analysts, PMO-medarbejdere, arkitekt, test- og releasemanager samt systemejere, som varetager driften af de eksisterende systemer på selskabs- og udbytteområdet.

Stillingen som business analyst
I rollen som business analyst skal du analysere, beskrive, specificere og validere kravene til den nye løsning. Du skal i høj grad fungere som brobygger mellem forretning og IT, hvor du kan analysere forretningens behov og omsætte dem til tekniske krav. Du skal også være brobygger mellem de vedtagne regler og standarder, vi arbejder med i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, og den konkrete løsning, vi skal kravspecificere. Det betyder, at du fx skal kunne omsætte vores standarder for sikkerhed, drift, service management og lignende til konkrete krav i udbudsmaterialet i tæt samarbejde med specialister fra de centrale kontorer, der varetager de tværgående standarder og regler.

Du vil skulle tage rollen som uformel leder, der sikrer, at de rette parter bliver samlet og har dialog, og sikre, at vi får udarbejdet og kvalitetssikret kravene inden for de enkelte funktionsområder. Du skal således kunne varetage ledelsen af kravudarbejdelsen end to end, fra planlægning hen over workshops til udarbejdelse, kvalitetssikring og godkendelse af krav. Du skal befinde dig godt med at have samarbejde og dialog med en bred vifte af samarbejder, og du skal lykkes med at skabe og bibeholde gode relationer og få forskellige fagligheder til at mødes i arbejdet.

Struktureret og processtærk profil med flair for samarbejde, uformel ledelse og koordinering
Vi forestiller os, at du har en relevant uddannelsesbaggrund som fx cand.it., cand.mag. i Kommunikation og IT, cand.merc. inden for it, datalog eller ingeniør. Du besidder en god forståelse af teknologi og it, samtidig med at du kan fungere som brobygger mellem it og forretning – og brobygger mellem de specialiserede, centrale it-funktioner i styrelsen (fx sikkerhed, arkitektur eller platformsdrift) og projektet. Dine evner til at analysere, rådgive, facilitere og kommunikere i øjenhøjde skal være solide, så du kan forene mange interessenters synspunkter til en fælles løsning og skabe opbakning om beslutninger. Du kan skrive præcise funktionskrav og også gerne testkrav. Hvis du tidligere har erfaringer med udbud, er det en fordel.

Vi lægger vægt på, at du har følgende kvalifikationer:

  • Du er generelt god til at forstå IT-systemer og IT-relaterede emner, så du kan tale med, når vores IT-arkitekter, centrale it-specialister og udviklere vender specifikke tekniske emner
  • Du er god til at facilitere processer og workshops og få interessenter med forskellige fagligheder til at mødes om konkrete krav og løsninger.
  • Du er struktureret, og har flair for planlægning, struktur og processer – og du er god til at håndtere og kommunikere til interessenter undervejs.
  • Du kan navigere i en stor, kompleks og politisk styret organisation med mange interessenter
  • Du er en dygtig skriftlig formidler og trives med, at mange leverancer er på skrift.
Høj trivsel og god work-life-balance
Vi tilbyder gode arbejdsforhold og stor fleksibilitet i en ofte travl hverdag. Vi lægger stor vægt på selvstændighed i vores opgaveløsning og kombinerer det med et tværgående samarbejde og særdeles godt kollegaskab. Vi har fokus på at høj trivsel i kontoret, herunder sikre og styrke vores gode kollegaskab, samt balancen mellem arbejdsliv og privatliv.

Kontakt og ansættelsesvilkår
Send en ansøgning, CV, eksamenspapirer og eventuelt yderligere materiale via linket ”Søg stillingen” senest den 11. august 2024. Stillingen er til tiltrædelse 1. oktober 2024 eller snarest muligt. Du er velkommen til at kontakte kontorchef Christina Juhl på telefon 72 37 51 92, hvis du vil høre mere om stillingen.

Der vil evt. indgå case eller test i rekrutteringsprocessen. Der vil forud for ansættelse blive indhentet straffeattest.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten [AC], overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK) eller overenskomst for fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet.

Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner. Arbejdsstedet er Udviklings- og Forenklingsstyrelsens adresse på Osvald Helmuths Vej 4, 2000 Frederiksberg.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Frederiksberg Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Skatteforvaltningen, Frederiksberg OHV, Osvald Helmuths Vej, 2000 Frederiksberg

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 11-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6081075

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet